Det är 100% gratis att starta webbutik hos oss i 14 dagar. Du du behöver heller inte inte uppge någon kortinformation eller säga upp något. Webbutiken stängs automatiskt efter 14 dagar om du inte väljer att fortsätta.
Det är fritt fram att testa alla funktioner i vår webbutik och är det något du undrar över eller önskar få visning är det bara till att höra av dig
Ok? Då kör vi, fyll i informationen nedan så är du igång på nolltid.
Följ våra steg nedan så kommer du få mer klarhet i vad du behöver göra för att komma igång.
Om du inte redan vet vad du ska sälja finns där några saker man kan fundera på innan man bestämmer sig.
Tips på att välja produkterNär du bestämt dig vad du ska sälja, då är det dags att börja leta efter leverantörer av dina produkter. Googla, fråga på forum och facebook grupper efter tips på leverantörer.
Målgruppen är superviktig om du ska hitta dina kunder effektivt, med hjälp av sociala medier kan man enkelt annonsera till rätt målgrupper direkt och på så vis få relevanta besökare till webbutik.
Samma gäller det om man ska annonsera på Google eller Bing. För bästa resultat bör man känna till hur kunderna handlar och varifrån dom kommer.
Förutom direkt marknadsföring via sökmotorerna och sociala medier kan man också leta efter bloggare, influensers som har samma målgrupp och därmed söka samarbete
En målgrupp är inte bara bra i marknadsföring eller i samarbeten, det hjälper också dig att förstå vad dina kunder vill ha och vad dom kanske vill ha i framtiden. Lika så med kommunikationen, genom att identifiera målgruppen vet du också vilken typ av jargong du kan ha med dina kunder.
Identifiera dina konkurrenter och upprätta en enkel konkurrensanalys, utvärdera dina konkurrenter och ranka dom. Den som får lägst ranking är den första att ta sig förbi.
Viktigt! Gör din egen grej av din webbutik, stirra inte blint på vad dina konkurrenter gör. Se bara till att ha en förståelse vilka dom är och vad dom gör.
Ranka dina konkurrenter enkelt
Skapa ett enkelt excel dokument eller google spreadsheet och lägg till följande kolumner.
När du skapat en lista på ovan så har du skapat dig en snabb insyn i vilka du kommer brottas med om kundernas ordrar. Försök hitta din egna väg bland dina konkurrenter och se till att leverera den bästa upplevelsen för dina kunder.
Det finns flera leverantörer av webbutiker, många levererar samma lösning genom open source wordpress/woocommerce eller magento. Det finns alla anledning att spana in dom. Men det kräver ofta ganska mycket kunskap för att förstå vad det är man köper.
Andra färdiga lösningar erbjuder sina lösningar mot en månadskostnad samt en transaktionskostnad. Detta är något att se upp för, då dom tar en viss procent av din försäljning
Sen kommer vi till allt-i-ett lösningar som nyehandel, som dessutom tar 0% i transaktionskostnad. Nyehandel har alla funktioner du behöver vare sig du är nybörjare eller nystartad. Allt paketerat i en kostnadseffektiv månadskostnad. Lås med om nyehandels funktioner här
Design är viktigt, men det är inte allt. Man kan snabbt fastna i utvecklingen av designen som blir kostnadskrävande och tidskrävande, oftast också innan man ens börjat sälja.
Vårt tips är att se till att du har en bra design, inte perfekt, utan bra. Låt sedan dina kunder och tiden avgöra slutresultatet av din design.
Nu när du vet din målgrupp kan du också välja din marknadsstrategi, ska du vara billigast eller bäst? Ska du visas på google eller facebook?
Säkerligen vill du vara bäst, ha bra priser och synas över allt, det vill vi ju alla. Men det kommer ta tid och kostar mycket pengar. Jag skulle rekommendera dig att börja med dom metoder som ger dig konverteringar/beställningar snabbt.
Google Ads
Google ads är en bra start och kan snabbt ge dig beställningar, men gör inte misstaget att ladda upp alla dina produkter och tro att det ska sälja direkt. Nej, börja smart, ta ut 5-10 produkter ur ditt sortiment som har bra marginaler och bra tillgång på. Lägg upp dom på google ads, övervaka kampanjen och se till att dom börjar sälja inom ramen för din budget.
När du fått dina första produkter lönsamma på google ads, så har du också fått ny kunskap som gör att du kommer göra kommande kampanjer lönsamma snabbare. Addera på nya kampanjer och produkter vartefter du får dom till att bli lönsamma. Efter en tid kommer du snart ha 100 eller kanske 1000 tals produkter på google ads som konverterar bra och är lönsamma
Google ads erbjuder också smarta kampanjer där google sköter budgivningen och placeringarna. Det är en smaksak, personligen gillar jag att ha kontroll och bestämmer själv när, var och hur mina produkter ska synas.
Där finns massor med tips kring marknadsföring och man kan skriva hur mycket som helst. Jag rekommenderar starkt att söka på youtube, se tutorials och lyssna på gurus hur dom gör.
Att investera tid i sin webbutik ger resultat, kortsiktigt och långsiktigt. Kunder, sökmotorer, leverantörer märker om du dedikerar tid till din webbutik. Det finns inga genvägar.
Kruxet är oftast var man ska lägga sin tid, jag skulle rekommendera att du spenderar all din tid på kundupplevelsen. Sätt ett bra sortiment, se till att varje produkt och kategori har relevanta beskrivningar och bilder. Bilder och texter är superviktiga, så se därför till att dom innehåller allt en kund kan fråga sig om. Ju bättre texter och bilder du har, mer sannolikt är det att kunden köper produkten av dig.
Här finns inte så mycket att tipsa om mer än att ha ett brett utval av fraktalternativ. Postnord och DHL är två riktigt bra leverantörer och täcker behoven hos kunderna gott och väl.
Idag levererar nästa alla större aktörer kompletta checkoutlösningar med flera betalsätt kombinerat. Det är smart och ger dina kunder valmöjlighet.
Analysera din marknad och se till att ha dom betalsätten som kunderna efterfrågar, det kan vara Swish, Svea, Klarna, Nets, Payson med flera.
Det låter konstigt när man skriver så, men det finns inget bättre väg fram än att lära sig från sina misstag eller felaktiga beslut. Det kan tyckas kännas rätt vid stunden men resultatet var inte lika lyckat.
Se ditt eventuella misslyckande som en investering och ett verktyg för kommande beslut. Kunskap kan bara byggas av erfarenhet.
Som avslutning vill jag också passa på att tipsa er om att vara lite nyfikna, vad vill kunderna och vad är det som gör att dom hoppar av eventuella köp. Se grafen nedan så ser du att det är extremt viktigt att inte överraska kunden med extra avgifter i kassan.
Jag som skrivit guiden heter Mikael Dalholm och är grundare av nyehandel.
Lycka till nu, och vill du har fler smarta tips och råd. Börja använda vår webbutik och ta del av vårt kunnande genom vår fantastiska support
Nordisk Textil säljer gardiner, tyger och sytillbehör på nätet och är ett rent e-handelsbolag. Besök Nordisktextil.se
Nordisk Textil valde mellan flera olika plattformar innan dom bestämde sig för nyehandel.
Se filmen och förstå varför Nordisk Textil tyckte nyehandel var det bästa alternativet.