Starta webbutik

Funderar du på att starta webbutik?

Spännande, men ska du starta webbutik finns där lite saker man bör tänka på och bestämma sig kring innan man kör igång.
I denna artikeln försöker vi ur vårt perspektiv ge dig en guide på hur du smartast och enklast startar din webbutik.

1. Vad ska jag sälja

Om du inte redan vet vad du ska sälja finns där några saker man kan fundera på innan man bestämmer sig.

Tips på att välja produkter
  • Vilka produkter skulle du brinna för att sälja?
  • Finns det Svenska leverantörer / europeiska?
  • Hur bra är marginalen / vinsten per produkt?
  • Se hur många som söker på dina produkter > Sök trender via google

När du bestämt dig vad du ska sälja, då är det dags att börja leta efter leverantörer av dina produkter. Googla, fråga på forum och facebook grupper efter tips på leverantörer.

2. Identifiera din målgrupp

Målgruppen är superviktig om du ska hitta dina kunder effektivt, med hjälp av sociala medier kan man enkelt annonsera till rätt målgrupper direkt och på så vis få relevanta besökare till webbutik.

Samma gäller det om man ska annonsera på Google eller Bing. För bästa resultat bör man känna till hur kunderna handlar och varifrån dom kommer.

Förutom direkt marknadsföring via sökmotorerna och sociala medier kan man också leta efter bloggare, influensers som har samma målgrupp och därmed söka samarbete

En målgrupp är inte bara bra i marknadsföring eller i samarbeten, det hjälper också dig att förstå vad dina kunder vill ha och vad dom kanske vill ha i framtiden. Lika så med kommunikationen, genom att identifiera målgruppen vet du också vilken typ av jargong du kan ha med dina kunder.

3. Konkurrensanalys

Identifiera dina konkurrenter och upprätta en enkel konkurrensanalys, utvärdera dina konkurrenter och ranka dom. Den som får lägst ranking är den första att ta sig förbi.

Viktigt! Gör din egen grej av din webbutik, stirra inte blint på vad dina konkurrenter gör. Se bara till att ha en förståelse vilka dom är och vad dom gör.

Ranka dina konkurrenter enkelt
Skapa ett enkelt excel dokument eller google spreadsheet och lägg till följande kolumner.

  1. Namn
  2. Webbadress
  3. Omsättning (se allabolag)
  4. Kommentar kring deras styrka
  5. Lågra priser (ja/nej)
  6. Brett sortiment (ja/nej)
  7. Ranking på omdömessidor

När du skapat en lista på ovan så har du skapat dig en snabb insyn i vilka du kommer brottas med om kundernas ordrar. Försök hitta din egna väg bland dina konkurrenter och se till att leverera den bästa upplevelsen för dina kunder.

4. Välj leverantör av webbutik

Det finns flera leverantörer av webbutiker, många levererar samma lösning genom open source wordpress/woocommerce eller magento. Det finns alla anledning att spana in dom. Men det kräver ofta ganska mycket kunskap för att förstå vad det är man köper.

Andra färdiga lösningar erbjuder sina lösningar mot en månadskostnad samt en transaktionskostnad. Detta är något att se upp för, då dom tar en viss procent av din försäljning

Sen kommer vi till allt-i-ett lösningar som nyehandel, som dessutom tar 0% i transaktionskostnad. Nyehandel har alla funktioner du behöver vare sig du är nybörjare eller nystartad. Allt paketerat i en kostnadseffektiv månadskostnad. Lås med om nyehandels funktioner här

5. Designa ditt varumärke

Design är viktigt, men det är inte allt. Man kan snabbt fastna i utvecklingen av designen som blir kostnadskrävande och tidskrävande, oftast också innan man ens börjat sälja.

Vårt tips är att se till att du har en bra design, inte perfekt, utan bra. Låt sedan dina kunder och tiden avgöra slutresultatet av din design.

6. Välj marknadsstratergi / marknadsföring

Nu när du vet din målgrupp kan du också välja din marknadsstrategi, ska du vara billigast eller bäst? Ska du visas på google eller facebook?

Säkerligen vill du vara bäst, ha bra priser och synas över allt, det vill vi ju alla. Men det kommer ta tid och kostar mycket pengar. Jag skulle rekommendera dig att börja med dom metoder som ger dig konverteringar/beställningar snabbt.

Google Ads
Google ads är en bra start och kan snabbt ge dig beställningar, men gör inte misstaget att ladda upp alla dina produkter och tro att det ska sälja direkt. Nej, börja smart, ta ut 5-10 produkter ur ditt sortiment som har bra marginaler och bra tillgång på. Lägg upp dom på google ads, övervaka kampanjen och se till att dom börjar sälja inom ramen för din budget.

När du fått dina första produkter lönsamma på google ads, så har du också fått ny kunskap som gör att du kommer göra kommande kampanjer lönsamma snabbare. Addera på nya kampanjer och produkter vartefter du får dom till att bli lönsamma. Efter en tid kommer du snart ha 100 eller kanske 1000 tals produkter på google ads som konverterar bra och är lönsamma

Google ads erbjuder också smarta kampanjer där google sköter budgivningen och placeringarna. Det är en smaksak, personligen gillar jag att ha kontroll och bestämmer själv när, var och hur mina produkter ska synas.

Där finns massor med tips kring marknadsföring och man kan skriva hur mycket som helst. Jag rekommenderar starkt att söka på youtube, se tutorials och lyssna på gurus hur dom gör.

7. Investera tid

Att investera tid i sin webbutik ger resultat, kortsiktigt och långsiktigt. Kunder, sökmotorer, leverantörer märker om du dedikerar tid till din webbutik. Det finns inga genvägar.

Kruxet är oftast var man ska lägga sin tid, jag skulle rekommendera att du spenderar all din tid på kundupplevelsen. Sätt ett bra sortiment, se till att varje produkt och kategori har relevanta beskrivningar och bilder. Bilder och texter är superviktiga, så se därför till att dom innehåller allt en kund kan fråga sig om. Ju bättre texter och bilder du har, mer sannolikt är det att kunden köper produkten av dig.

8. Vilket fraktbolag ska jag välja

Här finns inte så mycket att tipsa om mer än att ha ett brett utval av fraktalternativ. Postnord och DHL är två riktigt bra leverantörer och täcker behoven hos kunderna gott och väl.

9. Vilket Betalalternativ ska jag välja

Idag levererar nästa alla större aktörer kompletta checkoutlösningar med flera betalsätt kombinerat. Det är smart och ger dina kunder valmöjlighet.

Analysera din marknad och se till att ha dom betalsätten som kunderna efterfrågar, det kan vara Swish, Svea, Klarna, Nets, Payson med flera.

10. Testa dig fram, tillåt dig att misslyckas

Det låter konstigt när man skriver så, men det finns inget bättre väg fram än att lära sig från sina misstag eller felaktiga beslut. Det kan tyckas kännas rätt vid stunden men resultatet var inte lika lyckat.

Se ditt eventuella misslyckande som en investering och ett verktyg för kommande beslut. Kunskap kan bara byggas av erfarenhet.

Som avslutning vill jag också passa på att tipsa er om att vara lite nyfikna, vad vill kunderna och vad är det som gör att dom hoppar av eventuella köp. Se grafen nedan så ser du att det är extremt viktigt att inte överraska kunden med extra avgifter i kassan.

webbutik avrutna varukorgar

Jag som skrivit guiden heter Mikael Dalholm och är grundare av nyehandel.

Lycka till nu, och vill du har fler smarta tips och råd. Börja använda vår webbutik och ta del av vårt kunnande genom vår fantastiska support

Funderar du fortfarande?

Vi hjälper dig komma igång med din e-handelsplattform, tills dess kan ni prova gratis i 14 dagar.

Kontakta ossProva gratis i 14 dagar